F1 | Sostituzione dei piloti titolari e Test Driver

sostituzioni

Le squadre possono utilizzare fino a quattro piloti nel corso di una stagione che possono concorrere a segnare punti validi per entrambe le classifiche Mondiali. La sostituzione di un pilota può essere effettuata con l’autorizzazione dei commissari sportivi in qualsiasi momento prima dell’inizio delle qualifiche. Il nuovo conducente deve utilizzare il motore e gli pneumatici assegnati al pilota che va a sostituire.

A partire dal 2014, in ciascuna delle due sessioni di prove libere del venerdì, ogni squadra può schierare fino a due piloti aggiuntivi allo scopo di far fare esperienza ai più giovani. Solamente i titolari della Superlicenza possono guidare durante i weekend di gara. Nel caso una squadra decidesse di far girare uno, o entrambi, dei piloti di riserva, deve comunicarlo agli steward prima della fine delle verifiche tecniche fissate per il giovedì.

Estratto dal regolamento FIA

19) CHANGES OF DRIVER
19.1 a) During a season each team will be permitted to use four drivers. Changes may be made at any time before the start of the qualifying practice session provided any change proposed after 16.00 on the day of scrutineering receives the consent of the stewards.
Additional changes for reasons of force majeure will be considered separately.
Any new driver may score points in the Championship.
b) In addition to the above each team will be permitted to run additional drivers during P1 and P2 provided :
i) The stewards are informed which cars and drivers each team intends to use in each session before the end of initial scrutineering, changes after this time may only be made with the consent of the stewards.
ii) No more than four drivers are used in any one session.
iii) They carry the race number that has been allocated to them.
iv) They use the engine and tyres which are allocated to the nominated driver.
v) They are in possession of a Super Licence.
c) If one of the team’s nominated drivers is unable to drive at some stage after the end of initial scrutineering, and the stewards consent to a change of driver, the replacement driver must use the engine, gearbox and tyres which were allocated to the original driver (see Articles 25.4, 28.4 and 28.6).

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