F1 | Gli ufficiali di gara

ufficiali

Ad ogni Gran Premio ci sono sette ufficiali di gara che monitorano e coordinano le attività dei commissari e dei marshall per assicurare il regolare svolgimento della manifestazione in conformità alle normative della FIA.

Cinque dei sette funzionari sono nominati dalla Federazione. Tra questi anche un ex pilota esperto a fungere da ausiliare e per partecipare in qualità di commissario deve forzatamente aver conseguito la SuperLicenza FIA. Gli altri due funzionari sono nominati dall’Autorità Sportiva Nazionale (ASN) del paese che ospita la corsa.Questi sono il Direttore di Gara e uno steward supplementare, che deve essere un cittadino della nazione ospitante.

Il Direttore di gara e il delegato tecnico della FIA (Attualmente, Jo Bauer) devono essere sempre presenti a partire dalle ore 10 del giovedì in poi. Fa eccezione Monaco, dove si inizia il Mercoledì.  Il Direttore di gara e il presidente dei commissari sportivi devono essere sempre in contatto radio durante le sessioni o la gara. Inoltre, il Direttore di gara deve essere presente nella sala del Race Control e stare in contatto radio con tutti i marshall lungo la pista.

Estratto dal regolamento FIA sugli Ufficiali di Gara

12) OFFICIALS
12.1
From among holders of an FIA Super Licence the following officials will be nominated by the FIA:

From among holders of an FIA Super Licence the following officials will be nominated by the FIA :
a) Three stewards one of whom will be appointed chairman.
b) A race director.
c) A permanent starter.
12.2 From among holders of an FIA Super Licence the following officials will be nominated by the ASN and their names sent to the FIA at the same time as the application to organise the Event:
a) One steward from among the ASNs nationals.
b) The clerk of the course.
12.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the race director. The race director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
a) the control of practice and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations;
b) the stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations;
c) the stopping of practice or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out;
d) the starting procedure;
e) the use of the safety car.
12.4 The race director, the clerk of the course and the technical delegate must be present at the Event from 10.00 on the day of initial scrutineering and the stewards from 15.00 on the same day.
12.5 The race director must be in radio contact with the clerk of the course and the chairman of the stewards at all times when cars are permitted to run on the track. Additionally, the clerk of the course must be in race control and in radio contact with all marshal’s posts during these times.

Lascia un commento